Wednesday, June 10, 2009

IAB's International Program - Indonesian Outreach 2009


Mini discussion with Director-General, Educator Quality Enhancement and Education Workforce, Departemen Pendidikan Nasional, Jakarta


SMAN 5 Bandung



Sekolah Dasar Cimanas, Puncak





Bali's Airport


Dinas, Yogyakarta




South East Asia School Principals Forum Secretariat, Jakarta




Universitas Udiyana, Bali with Malaysian Medical Students



Departemen Pendidikan Nasional, Jakarta





Sekolah Dasar Negeri, Putren, Yogya






Malaysian Embassy, Jakarta



Overnight at Probolingo on a bus journey to Bali














2 comments:

Anonymous said...

Salam saudara DSY maaf kan saya kalau cooment saya ini. pada saya aper yg di tulis oleh TUN itu hanya sebagai pedoman dan ikutan kepada anak bangsa kita yg maner di sini ader kebenarannya. aper yg TUN maksubkan dan aper yg saudara paham amat bercanggah sama sekali dan saya melihat saudara sebagai seorg cendiakawan kerana pengalaman saudara dan pendidikkan saudara.

Tetapi dari sudut ilmuan dan pandangan saudara mengenai " ( Tetapi tidak ada satu negara Eropah pun telah menggunakan bahasa Arab bagi pengajaran sains dan matematik. Mereka menggunakan bahasa ibunda masing-masing dan seterusnya dapat menguasai sains dan matematik hinggalah ke hari ini)" saya rasa saudara tidak memahami.

Apakah saudara sanggup melihat akan genarasi yg akan dtg dibayangi oleh bangsa lain, ini kerana kesukaran anak bangsa kita dalam pemahaman BI, penulisan BI,pertuturan BI. lihat saja di sekitar saudara berapa ramai anak2 bangsa yg tamat "U" atau pun yg berkerja di sekto swasta dan kerajaan yg kurang mahir dalm 3 perkara takdi.

Saya bukan ingin mengajar tapi hanya memberi pendapat.
pikir2kan lah

DSY said...

saya sangat setuju dengan saudara supaya anak bangsa kita menguasai bahasa Inggeris malah kalau boleh ilmu lain seperti Jerman, Perancis, Sepanyol, Jepun dsb. Oleh kerana itu saya sangat menyokong Kementerian Pelajaran melaksanakan pelbagai pendekatan bagi memastikan pelajar-pelajar kita dapat menguasai bahasa Inggeris. Hakikatnya penguasaan bahasa Inggeris TIDAK BOLEH ditingkatkan dengan PPSMI.